Kurban Kesimi İle İlgili Müstehab ve Mekruhlar
Kurban kesiminde müstehab şeyler
Kurban kesiminde mekruh olan şeyler
KURBAN KESİMİ İLE İLGİLİ MÜSTEHAB VE MEKRUHLAR
Kurban kesmesi vacib olmayan kimselerin kurban kesenlere benzemek için, tavuk veya horoz kesmeleri mekruhtur.
Kurbanlık hayvanı bayram günlerinden günlerce önce alıp, bağlamak müstehabtır. Çünkü bu, ibadete hazırlık yapmak, ona rağbet etmeyi göstermektir. Bu yüzden bunda sevap vardır.
Hedylere (Harem bölgesinde kesilmek üzere gönderilen hayvanlara) itibarla,kurbanlık hayvanın boynuna gerdanlık takmak, üzerine çul atmak da müstehabtır.
Bunlar kişinin kurbana tazim ettiğini gösteren şeylerdir. Allah-u Teala şöyle buyuruyor.
“Kim Allah’ın şe’airine (dinin nişanlarına) tazim ederse, şüphesiz ki o , kalplerin takvasından ileri gelir.”(hacc süresi 32)
Kurbanlık hayvanı kesileceği yere, güzel bir şekilde götürmek müstehabtır. Ayakları yere sürterek götürmek mekruhtur.
Kurban kestikten sonra iki rekat namaz kılmak da müstehab olup, bu namazın peşinden yapılan duanın kabul olunacağı rivayet edilmiştir.
Üstadımız Hacı Mahmud Efendi (K.S.)’nun tatbikatı da bu şekildedir.
Kurban kesmeden önce ondan faydalanmak
Kurban için satın alınan koyunu sağmak, yününü kırkmak, ondan faydalanmak mekruhtur. Çünkü kişi bu kurbanı ibadet için tayin etmiştir. Bu ibadeti meydana getirmeden ondan faydalanmak helal olmaz.
Vaktinden önce onu kesecek olsa, etinden faydalanması helal olmaz.
Ulemadan bazısı şöyle demiştir.
Kurban için satın alınan koyun hakkında yukarıda yazdıklarımız fakir ve zengin tarafından adanan veya fakir tarafından kurban için satın alınan koyun hakkındadır.
Zenginin kurban için satın aldığı koyuna gelince; onu sağması veya yününü kırkmasında bir sakınca yoktur.
Çünkü birinci durumda kurbanlık kurban edilmeye tayin edilmiştir. Şu delille ki başka bir hayvanı kurban etmek o hayvanın yerini tutmaz.
Kurban olarak bizatihi bu hayvan, kendisinin tayin etmesiyle taayyün edince, onun hiçbir parçasını noksanlaştırmak caiz olmaz.
Kurban için alınan hayvanın satılması
Kurban için alınan hayvanı satmak mekruhtur. Satacak olursa Ebu Hanife ve Muhammed (Rahimehumellah)’a göre caizdir. Çünkü kişi, mülkü altında olan bir malı satmıştır.
Ebu Yusuf (Rahimehullah)’a göre caiz olmaz çünkü ona göre, böyle bir hayvan, vakıf ayaraındadır. Vakfın satışı ise caiz değildir.
İki imamımıza göre caiz olunca, onun yerine mislini veya daha üstününü koyması ve bunu kurban etmesi vacibtir. Bunu yaparsa başka bir şey yapması gerekmez.
Eğer sattığından daha küçük olanı satın alırsa sattığı ile satın aldığı hayvanın arasındaki kıymet farkını öder. Paraya bakılmaz sadece kıymete bakılır.
Kurban için alınan hayvana binmek veya yük taşıtmak
Kurban için alınan hayvanın üzerine binmek onu çalıştırmak ve üzerine yük yüklemek mekruhtur. Eğer bunları yaparsa bir şey gerekmez.
Ancak bu fiiller onun kıymetini noksanlaştıracak olursa, bu değerdeki bir parayı tasadduk etmesi vacib olur.
Kurban kesmeye gücü yeten kişinin, kurbanını kendisi kesmesi müstehabtır. Çünkü bu , Allah (C.C.)’ya yakınlıktır. Bunu kendisi yapması, bu iş için başkasını görevlendirmekten daha faziletlidir. Nitekim:
“Peygamber Efendimiz (S.A.V.) Harem-i Şerife hediye maksadıyla yüz deve sevketmiş. Bizzat kendi eliyle altmış kadarını boğazladıktan sonra elindeki bıçağı Ali (R.A.)’a vermiş, o da geri kalanını kesmiştir.
Kurbanı kesecek olanın kıbleye yönelmesi müstehabtır. Enes (R.A.) :
“Peygamber Efendimiz (S.A.V.) boynuzlu, beyaz iki koç kurban etmiştir” hadisinin akabinde şöyle demiştir.
Peygamber Efendimiz (S.A.V.)’in koçları keserken ayağını boyunlarının yanlarına koyduğunu ve kıbleye yöneldiğini gördüm.
Kurban işini kendisi güzel yapamıyorsa veya beceremiyorsa, Müslüman birine bu işi yapmasını emreder. Kitabi birine emrederse mekruh olur.
Kesilecek kurbanın yanı başında hazır bulunmak
Kurban kesim işinde, sahibinin orada hazır bulunması müstehabtır. Çünkü Ali (R.A.) rivayet edildiğine göre :
“Peygamber Efendimiz (S.A.V.) Fatıma (R.A.)’ya şöyle demiştir:
Ey Muhammed’in kızı Fatıma! Kalk kurbanının yanında hazır bulun!
Çünkü onun dökülecek ilk damla kanıyla birlikte, işlemiş olduğun bütün günahların bağışlanacaktır.”
Kurbanın, kurbanlık hayvanlarda en güzeli, en semizi ve en büyüğü olması müstehabtır. Çünkü kurban, ahret bineğidir. Peygamber Efendimiz (S.A.V.) şöyle buyurmuştur.
“Kurbanlarınızı büyük cüsseli almaya bakın. Zira onlar, sırat üzerinde bineklerinizdir.”
Binek ne kadar büyük ve semiz olursa, sahibi sırat üzerinde geçmeye o denli kadir olur.
Koyun cinsinden en faziletli olan kurban; beyaz, boynuzlu veburulmuş olan koçtur. Çünkü Cabir (R.A.) rivayete göre:
“Rasulüllah(S.A.V.) beyaz, boynuzlu ve burulmuş olan iki koç kurban etmiştir.”
Peygamber Efendimiz (S.A.V.) şöyle buyurmuştur:
“Allah katında beyaz kurban, iki siyah kurbanın misline denk gelir.”
Kurbanı, bayram günlerinin ilkinde kesmek müstehabtır. Sahabeden bir cemaatin (R.A.):
“Bayram günleri üçtür. İlki en faziletli olanıdır” buyurdukları rivayet edilmiştir.
Çünkü hayırlı olan şeyi süratle yapmaktır.
Kurbanı gündüz kesmek müstehabtır. Gece kesmek ise mekruhtur.
Kurbanı kesmek için kullanılan aletin demirden ve keskin bir şey olması gerekir.
Kurbanı kestikten sonra hayvan soğuyuncaya kadar beklemek müstehabtır.
Aynı şekilde hayvanın bütün azalarının sükunet bulması, cesedinin tamamından can çıkmasına kadar beklemek de müstehabtır.
Hayvan soğumadan derisini yüzmek mekruhtur. Kurban sahibi kurbanından yiyebilir.
Kurban ile ilgili tüm konulara Cübbeli Ahmet Hocamızın Kurban Risalesinden ulaşabilirsiniz.
- Kurbanın hükmü
- Kurbanın çeşitleri
- Kurbanlık hayvanlar
- Hayvan kesmek hakkında
- Kurban edilecek hayvanın yaşı cinsi vasıfları